Prowadzenie oraz czarter jachtów motorowych jest regulowany prawnie: tu znajdziecie najważniejsze informacje związane z wymaganiami prawnymi i zwyczajowymi związanymi z wynajmem i prowadzeniem jachtów motorowych.
Jachty motorowe – co mówi prawo
Obecnie obowiązującym aktem prawnym dotyczącym żeglugi śródlądowej jest Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, a także rozporządzenia precyzujące kwestie uprawiania żeglarstwa i rekreacji motorowodnej. Poniżej prezentujemy najważniejsze aspekty dotyczące prowadzenia jachtów motorowych uprawianego rekreacyjnie i sportowo.
Uprawnienia motorowodne
W przypadku jachtów motorowych o potrzebie posiadania patentu lub nie – decyduje moc silnika. Rozporządzenie formułuje to następująco: „Dokumentami kwalifikacyjnymi potwierdzającymi posiadanie uprawnień do uprawiania turystyki wodnej na jachtach żaglowych o długości kadłuba powyżej 7,5 m lub motorowych o mocy silnika powyżej 10 kW są patenty:
1) żeglarza jachtowego;
2) jachtowego sternika morskiego;
3) kapitana jachtowego;
4) sternika motorowodnego;
5) motorowodnego sternika morskiego;
6) kapitana motorowodnego;
7) mechanika motorowodnego”
Do prowadzenia jachtów motorowych: 1) po wodach śródlądowych; 2) o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu, w porze dziennej uprawnia patent sternika motorowodnego.
Do jego uzyskania niezbędne są (podobnie jak w przypadku patentu żeglarza jachtowego):
- wniosek o wydanie patentu
- zaświadczenie o zdaniu egzaminu z wymaganej wiedzy i umiejętności (część teoretyczna to 75 pytań, czas odpowiedzi 90 minut, niezbędne minimum 65 dobrych odpowiedzi; część praktyczna – prawidłowe wykonanie wszystkich elementów wskazanych przez egzaminatora, można jednokrotnie powtórzyć źle wykonany manewr).
- dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań stażowych (pozytywne opinie z odbytych rejsów wystawione przez kapitana jachtu, karty rejsu lub – w przypadku rejsów prowadzonych samodzielnie – inne dokumenty potwierdzone przez armatora jachtu)
- pisemna zgoda rodziców w przypadku osoby małoletniej
- wiek – ukończenie 14-tego roku życia.
Kiedy nie potrzebny jest patent?
A zatem, podsumujmy: Dla jachtów motorowych o mocy silnika poniżej lub równej 10kW nie potrzebny jest patent. A skąd to wiemy? Musimy się dowiedzieć od armatora – najlepiej przed podpisaniem umowy.
Licencja na holowanie
Jeśli planujecie dodatkowe atrakcje dla rodziny i przyjaciół w postaci holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji, to pamiętajcie, że to wymaga dodatkowej licencji (tylko dla osób powyżej 18 lat i posiadających już patent sternika motorowodnego), do której otrzymania będzie znów niezbędne zdanie egzaminu.
Egzamin teoretyczny w tym wypadku, to 25 pytań w czasie 30 min (potrzebne 20 prawidłowych odpowiedzi). Egzamin praktyczny wygląda podobnie jak egzamin na sternika, choć oczywiście manewry powinny być dostosowane do specyfiki holowania.
Dodatkowo, planując czarter jachtów motorowych trzeba z wyprzedzeniem zapytać czy łódź posiada stosowne mocowania i wyciągarki.
Czarter jachtów motorowych a rejestracja jachtu, bezpieczeństwo oraz wymagania zwyczajowe
Przepisy są takie same jak w przypadku jachtów żaglowych, więc szczegóły znajdziecie na stronie Jachty żaglowe.