Od czego zależy cena czarteru?
Cena za czarter zależy przede wszystkim od okresu, w którym jacht chcemy wynająć. Liczy się także wielkość jachtu i jego wiek i stan wyposażenia. Najniższe ceny są w kwietniu i maju oraz we wrześniu i październiku. Najwyższe – w okresie wakacji, szczególnie w szczycie sezonu, czyli w drugiej połowie lipca i w pierwszej połowie sierpnia) oraz w długie weekendy.
Z czego wynikają duże różnice w cenie czarteru takiego samego typu jachtu u różnych armatorów?
To zależy od szczęścia. Nasz portal BOFORT.PL daje możliwość upolowania okazji – czarteru w cenie dużo niższej niż regularna. Poza tym jachty różnią się wiekiem, wyposażeniem, jakością osprzętu zabudowy itp. Niektóre są bardzo zadbane i dają duży komfort pływania, a to wpływa na cenę.
Jak wybrać dobrą firmę czarterową, czym się kierować przy wyborze?
Oczywiście cena jest istotna, ale nie najważniejsza. Zazwyczaj niska cena czarteru wiąże się z podobną jakością usługi, serwisu, stanu jachtu i wyposażenia.
Jeżeli chcesz spokojnie spędzić urlop na wodzie, wybierz firmę, która zapewni serwis na szlaku – w razie problemów z silnikiem lub innym osprzętem naprawi go lub wymieni na nowy.
Czy długość czarteru to zawsze minimum tydzień?
W sezonie zdecydowana większość armatorów czarteruje jachty na tydzień (tygodnie), np. od soboty do soboty. Jednak poza sezonem, w maju lub wrześniu masz większą możliwość dostosowania długości trwania czarteru do własnych potrzeb.
Który typ jachtu wybrać?
To zależy od kilku czynników. Po pierwsze – od sumy, jaką zamierzamy przeznaczyć na czarter – wiąże się z tym wielkość jachtu, jego klasa, wiek i wyposażenie. Po drugie – kiedy będziemy żeglować. Wczesną wiosną i późną jesienią dobrze wybrać jednostkę wyposażoną w ogrzewanie pokładowe. Po trzecie – kto będzie pływał. Zamykaną toaletę docenią przede wszystkim kobiety, zabezpieczenia w postaci relingów i zamknięta rufa ważne będą dla żeglujących z małymi dziećmi, zaś na dobrze wyposażonym i wygodnym kambuzie zależeć będzie tym, którzy lubią gotować. Po czwarte wreszcie – jaki rodzaj żeglugi preferujemy. Jeśli sportowy, to najlepsze będą jachty szybkie i zwrotne, wymagające od załogi dużego doświadczenia znajomości terenu. Jeśli turystyczny – najwygodniejsze będą nowoczesne jachty o dobrych właściwościach nautycznych zapewniające zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo żeglugi.
Na co mam zwrócić szczególną uwagę, gdy wynajmuję jacht?
Po pierwsze – ustal wszystkie szczegóły: sprawdź (jeżeli nie jest to wymienione na stronie) cenę za cały okres wynajmu, godzinę odbioru i zdania jachtu, czy silnik, paliwo, akumulator, środki czystości są wliczone w cenę, jakie jest ubezpieczenie, jaka kaucja na pokrycie ewentualnych uszkodzeń, jakiej wielkości jest butla gazowa. Dopytaj o stan techniczny i wyposażenie jachtu, którym będziesz pływać i o parking, na którym będziesz mógł zostawić samochód.
Po drugie – przy odbiorze jachtu sprawdź wyposażenie wyszczególnione w protokole odbioru. Zwróć uwagę na ewentualne uszkodzenia i braki w wyposażeniu i zapisz je do protokołu. To pozwoli uniknąć nieporozumień. Niektórzy armatorzy w protokole zdawczo-odbiorczym wyszczególniają ceny poszczególnych elementów ruchomych na jachcie. To rozwiązanie pozwala uniknąć niejasności, w przypadku utopienia jakiejś części wyposażenia wiadomo dokładnie, jaka kwota zostanie potrącona z kaucji.
Jakie dokumenty dotyczące jachtu otrzymam od armatora?
Zwykle jest to drugi egzemplarz umowy, kopia dowodu rejestracyjnego oraz protokół zdawczo-odbiorczy.
Jakie szkody obejmuje ubezpieczenie jachtów czarterowych, a za jakie będę musiał zapłacić sam?
Wszystko zależy od firmy ubezpieczeniowej, wariantu wykupionego ubezpieczenia oraz umowy czarteru. Każda firma ubezpieczeniowa ma własne umowy i warunki. Koszt naprawy drobnych uszkodzeń lub uzupełnienia braków w wyposażeniu pokrywany jest z kaucji pobieranej przez armatora od wynajmującego na początku rejsu, a rozliczanej po jego zakończeniu. Z własnej kieszeni będziesz musiał zapłacić (dopłacić) za bardzo poważne uszkodzenia, takie jak połamany maszt czy dziura w kadłubie.
Czy zawsze pobierana jest kaucja?
Tak. Kaucja w usługach czarterowych to standard. Jej wysokość zależy od klasy jachtu i jakości wyposażenia – koniecznie należy to ustalić przed podpisaniem umowy. Drobne przetarcie czy rozerwanie żagli, utopienie kotwicy, zarysowanie kadłuba – straty tego typu zawinione przez wynajmującego pokrywane są właśnie z kaucji.
Czy zawsze pobierana jest zaliczka?
Tak. Zaliczka w usługach czarterowych to standard. Jej wysokość zależy od umowy z konkretnym armatorem. Średnio kwota zaliczki stanowi ok.30-40% wartości czarteru. Wpłata zaliczki jest wiążąca. Daje armatorowi pewność, że klient nie zmieni zdania w ostatniej chwili, a klientowi gwarancję rejsu na wybranym jachcie w danym terminie. Natomiast do momentu wpłacenia zaliczki wszelkie ustalenia dotyczące rezerwacji jachtu nie są zobowiązujące.
Czy mogę wypożyczyć jacht, jeśli nie mam uprawnień żeglarskich?
Teoretycznie tak. Od 1 stycznia 2008 roku do prowadzenia jachtu żaglowego o długości poniżej 7,5 m nie są wymagane żadne uprawnienia, czyli patent żeglarza nie jest konieczny. W przypadku motorówek uprawnienia motorowodne nie są wymagane przy mocy silnika poniżej 10kW, czyli ok. 13KM (Podstawa prawna: ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2007r. Nr 171 poz. 1208). W praktyce jednak może się okazać, że armator wynajmuje jacht tylko osobie mającej patent żeglarski, chodzi tu oczywiście o bezpieczeństwo załogi i jachtu. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, niektóre firmy umożliwiają także wynajęcie jachtu czy motorówki wraz ze sternikiem mającym niezbędne uprawnienia i kwalifikacje.
Czy mogę wypożyczyć jacht, jeśli mam patent, ale nie ukończyłem 18 lat?
Osoba niepełnoletnia nie może wypożyczyć jachtu, gdyż w świetle prawa nie ma pełnych zdolności do czynności prawnych, a więc nie może być stroną umowy czarterowej. Może natomiast pod nadzorem prowadzić jacht wynajęty przez osobę pełnoletnią (np. rodzica), która weźmie na siebie odpowiedzialność za ewentualne straty materialne.
Czy mogę wypożyczyć jacht w jednym porcie, a zwrócić w innym?
Tak. Zazwyczaj jest to uzgadniane z armatorem w poszczególnych przypadkach. Warto wiedzieć, że taki czarter jest droższy, gdyż wiąże się z opłatą za przeprowadzenie jachtu do portu macierzystego i za ewentualny transport załogi do miejsca postoju samochodu.
Co mam robić, gdy sprzęt zepsuje się podczas rejsu?
Zawsze dzwoń do armatora. Nie próbuj naprawiać szkody samodzielnie lub korzystać z usług przypadkowego serwisu. Nikt nie zwróci Ci wydanych pieniędzy, a na dodatek nie będziesz mieć pewności, że naprawa została dobrze wykonana.
Ile kosztuje postój w porcie?
Wysokość opłat portowych zależy od decyzji właściciela przystani. Zazwyczaj jest to kilkadziesiąt złotych. Na cenę wpływają: czas postoju, wielkość jednostki, liczba osób załogi, dostęp do poboru prądu i wody. W niektórych portach dostęp do sanitariatów jest w cenie postoju. Popularne porty są droższe, ale i oferują żeglarzom więcej udogodnień.